maanantai 12. helmikuuta 2007

Viritys verkkopedagogiikkaan!

Tutustu jakson 2 johdantoon ja ota kantaa tässä ryhmäblogissa siihen, onko syytä puhua erikseen verkkopedagogiikasta. Mikä muuttuu, kun opiskelu tapahtuu verkossa? Miten se pitäisi opetuksessa ja ohjauksessa ottaa huomioon? Hyödynnä tällä (ja muilla) verkkokursseilla saamiasi kokemuksia. Mitä sinä opettajana/ohjaajana haluaisit välttää, jos toteuttaisit kurssin kokonaan verkossa?

6 kommenttia:

-aki kirjoitti...

Matikat, edes pientä kommenttia Annen kysymyksiin kaivataan. Nähdään samalla , ovatko mateet hereillä ?

Mateet kirjoitti...

Verkko-opetus on itsenäisempää opiskelijalle ja opettajan ohjaus on yksilöllisempää. Mielestäni verkko-opetuksen hyviä puolia ovat esim. opiskelijoiden oma-aloitteellisuuden lisääminen ja ajasta riippumaton opiskelu.

Margit

Verkkopaula kirjoitti...

Margit sanoi "Verkko-opetus on itsenäisempää opiskelijalle ja opettajan ohjaus on yksilöllisempää" Tuoko edellä mainittu muutosta opettajan tehtäviin? -aki

Mateet kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Mateet kirjoitti...

Opettajan tehtävät lisääntyvät melkoisesti ainakin alkuvaiheessa verkkomateriaalin tuottamisen ja oppimistehtävien laatimisen kautta. Opettajan on kuitenkin aina oltava verkko-opetuksessa erittäin aktiivinen, viestien seuraamisen, oppilaan ohjauksen ja palautteiden myötä.
Margit

Mateet kirjoitti...

Hei,
olen samaa mieltä kuin Margit siitä että verkkomaateriaalin tuottaminen on aikaa vievää ainakin alkuvaiheessa, mutta toisaalta mielenkiintoista. Olen huomannut että oppilaat ovat hyvin aktiivisia tunnilla, jolloin käytettään oppimisaihioita oppimiseen. Ja se että voi opiskela itsenäisesti koska haluaa, on täysin kiinni opiskelijan omasta motivaatiosta. Tehtävien täytyy siis olla niin mielenkiintoisia että motivaatio opiskeluun lisääntyy. Että tällaisin miettein...

T: Elina, joka on herännyt, toivuttuaan perheen/itsensä sairatumisesta.